Ed Swart

  

Ed Swart was er al vroeg bij.
Ed Swart had an early start

 

Ed met Alfa Romeo-coureur Guiseppe Farina op Zandvoort.
Ed with Alfa Romeo-driver Guiseppe Farina at Zandvoort.

 

Ed met zijn vader en een kennis van de familie.                         Alfa Romeo van Guiseppe Farina.
Ed with his father and friend of the family.                                Alfa Romeo from Guiseppe Farina.

 

Ed Swart bij de Abarth-fabriek.
Ed Swart worked and visited the Abarth factory.

 

Diverse titels in de kartsport. Een eigen kartteam en de kartbaan Kartodrome in Leidschendam.
Various victories in the Kart sport. His own team and track.

 

Deelname aan de 15e Tulpenrally.
Participant in 15th. Int. Tulip Rallye.

 

De eerste race auto's van Ed, de Fiat Fiat Allemano Nardi Coupe en de Fiat 1300.
Ed's first race cars. The Fiat Allemano Nardi Coupe and Fiat 1300.

De Telegraaf van maandag 31 augustus 1964.
Newspaper De Telegraaf from monday 31 august 1964.

 

Ed met zijn Abarth op Zandvoort,1964.
Ed with his Abarth at Zandvoort,1964.

 

Ed in de Saab-sandwich, 1964.                                     Winnaar Rothstein, Ed Swart als twee over de finisch, 1964.
Ed into the Saab-sandwich, 1964.                                 Saab winner Rothstein talks with Ed who finished second.

 

Heuvelklim, Ed als eerste onder de 1 minuut.                   De kombaan van Monza in 1964.
Ed was at Vaals the first driver in touringcar under 1 minute. On the banking at Monza in 1964.

 

Ed op Mallorypark in Engeland, 1964.                          Ed op NAV-trainingsdag,1964
Ed at Mallorypark in England,1964.                              Ed at the NAV-trainingsday, 1964

 

Het door Ed Swart in 1965 opgerichte SAS-team.
Founder of Racing Team SAS (Scuderia Auto Swart),1965.

 

Winnaar van de Grand Prix de Spa in 1965.
Winner of the Grand Prix de Spa in 1965.

 

Ed wint de Europacup in 1965.
Ed wins the Europacup in 1965.

 

Introductie van de Formule Vee op Zandvoort, 1965.          De introductie van de Techno-F4 op Vallelunga in Italie, 1965.
Introduction of the Formule Vee at Zandvoort, 1965          Winner of the Techno-F4 introductionrace Vallelunga Italy, 1965.

 

Close-racing tot op de streep, 1966.                                    Ed, in het midden, op het podium.
Close-racing , 1966.                                                            Ed, in the middle, at the podium

 

Abarth-trein, Ed 2e, op de banking van Monza, 1966.                 Felle gevechten op Zandvoort, 1966.
Abarth-train at the banking of Monza, 1966.                              The hard fight with Mantzel, Hezemans en Swart,1966

 

Ed over de kop in Aspern door een natte en zware strobaal, 1966. Rollbar ?
Dramatic roll-over after hitting wet strawbale in Austria.

   

20 km lange heuvelklim Mt. Ventoux, 1966.         Ed Swart en Maarten Jonker beide winnaars 850cc klasse.
Ed in 10 mile difficult hillclimb Mt. Ventoux, France. Ed Swart and Maarten Jonker, both successful in 850 class.

 

Ed op de Nurnburgring tijdens de Grand Prix van Duitsland in 1967.
Ed winner at the Nurnburgring, supportrace Grand Prix of Germany 1967.

 

Podiumplaats op de Nurnburgring, 1967.                        Pitsstop op Monza.
Podiumplace at the Nurnburgring 1967.                          Pitsstop at Monza.  

 

Chevrolet Camaro SS in 1967.                                    
Chevy Camaro SS at Zandvoort, 1967.    

   

Sally Stokes met Collin Chapman bij de F1. In 1967 trouwt Ed met Sally, Sally is de ex-verloofde van Jim Clark..
Sally Stokes and Collin Chapman at the F1. In 1967 Ed married Sally.

 

Krantenknipsel over het huwelijk van Ed Swart met Sally Stokes. 

    

Met de Abarth Trivelllato op Snetterton in Engeland, 1968.
With the Abarth Trivellato at Snetterton in England, 1968.                      

 

Het door Ed Swart in 1965 opgerichtte SAS-team. Abarth 1000SP, 1968
Racing Team SAS (Scuderia Auto Swart)                Abarth 1000SP, 1968

 

Modelbouwer Gerrit Keij.
Scalemodelbuilder Gerrit Keij.

   

Een tekening van de nieuwe Abarth 1000SP.              Abarth 1000SP                                            
A drawing of the new Abarth 1000SP.                         Abarth 1000SP.                                            

 

De voorwielen los op de Nurnburgring en op Zandvoort.                                               Abarth 850TC Corsa, 1968.
Dancing at the Nurburgring and Zandvoort in 1969.                                                      

Abarth 850TC Corsa, 1968. Ed Swart in de pits, 1969.
Ed Swart at the pitlane, 1969: http://nl.youtube.com/watch?v=b7IYHh0rA-c

 

Opnames voor de Duitse TV, 1969.                                  De mooie dames waren er ook. 
German Hamburg TV interviewed Ed in his new car.       Beautiful girls posing before TV. 

 

Veel belangstelling op Zandvoort voor de nieuwe Abarth 2000.
The new Abarth 2000SP had a lot of attention at Zandvoort.

 

De Abarth 2000SP met nieuwe neus en staart, 1970.
The modified Abarth 2000SP with new nose and tail, 1970.

 

Wiel wisselen tijdens  de 500km op Nurburgring in 1970. 
Changing a wheel during 500km at Nurburgring in 1970.

 

De Abarth 2000SP op de Nurnburgring, 1971.
The Abarth 2000SP at the Nurnburgring, 1971.

 

Abarth 2000 achter de pits.                                              Ed met zijn vrouw Sally Stokes.
Abarth 2000 at Zandvoort.                                               Ed with his wife Sally Stokes.

 

Rein Zwolsman medeoprichter Team Radio Veronica en Canon Racing Team.  Jan van Veen, met tong uit de mond, duwt de Abarth.
Rein Zwolsman co-founder Team Radio Veronica and Canon Racing Team.      Jan van Veen (right) was DJ at radio Veronica.

   

 

Modelbouwer Gerrit Keij.
Scalemodelbuilder Gerrit Keij.

 

 

 

  

 

Ed in de Fiat 128 voor het Team Radio Veronica, 1971.
Ed in a Fiat 128 for Team Radio Veronica, 1971.

 

Stickers van het Team Radio Veronica.
Sickers from Team Radio Veronica.