Henry Schouwink

 

De carrière van Henry Schouwink begon op straat om vervolgens op het circuit een racelicentie te behalen. Met Henk de Zoete samen werd de Formule Libre gebouwd. Nadat Wim Verboom diverse prijzen in deze klasse had behaald begon Henry Schouwink zijn racecarrière in de Formule Libre. Ook hij sleepte diverse prijzen binnen voor het Algemeen Racing Team.

 

Certificaat slipschool, 1968.                                            KNAC bewijs inschrijving, 1971.

 

Henry Schouwink in de Formule Libre van Henk de Zoete.

 

In 1970 werd er een Lotus 61M gekocht. Op diverse circuits reed hij zich in de prijzen. Maar ook de hekken heeft hij regelmatig gezien.

 

 

Samen met Strous sleutelen op de camping in Zolder.

 

Crash van Schouwink achter op het circuit.

 

Tijdens het Formule Ford-festival in Engeland reed Henry Schouwink zijn Lotus krom. Hij verliet het A.R.T. en stapte over naar het Team 4711.

 

Met een nieuwe Elden deed hij weer een gooi naar het kampioenschap. De concurrentie was hevig en een ongeluk zat in een klein hoekje.

 

 

 

 

 

 

 

In 1974 stapte Henry Schouwink over naar de Ford Escort Mexico-merkenrace. Close-racing waarbij de deurkrukken het moesten ontgelden. Het was duwen en trekken met soms veel schade aan de auto.

 

Het design van de Ford Escort Mexico.

 

Om elke plaats werd gestreden, op welke manier maakte niet uit.

 

Veel schade aan de Ford Escort Mexico.

 

Henry Schouwink op de voorste startrij.

 

Na de Ford Escort Mexico ging Henry Schouwink rijden in een Renault 5 LS. Een merkenrace met een groot startveld.

 

Henry Schouwink in Le Mans.                                           Ook met de R5 weer op de eerste startrij.

   

Het enorme startveld van de Renault R5 LS merkenrace.

 

In het seizoen 1975 startte Henry Schouwink in een Formule Ford Elden. Na jaren in diverse merkenraces te hebben geraced keerde Henry Schouwink weer terug naar de Formule Ford. Na het seizoen 1975 is hij gestopt met autoracen.

 

 

Zolder 1975.

 

Salzburgring 1975.

Marga Schouwink

 

Jarenlang heeft Marga langs de baan gestaan en nu zijn de rollen omgekeerd. Marga in de Lotus 61M.

 

Marga Schouwink, Henry Schouwink en Alfred Abbenes.

 

 

 

Lotus-blad juni 2007. Voor een pop-up klik op de pagina.