Ros de Giaxa de Salvi. 

 
Ros begon relatief laat met de racerij, door de wintercursus van 73/74 te winnen met zijn witte Opel Manta; hij was toen 24 jaar.
Direct aansluitend begon hij aan zijn eerste seizoen in de Ford Mexico klasse. In dat seizoen won hij alle wedstrijden op één na, en dus ook het kampioenschap.
Voor 1975 sloot hij zich aan bij het Euro Auto en Motorsport team, waarin auto- en motorsport samen gingen. In dat tweede seizoen werd Ros weer kampioen in de Mexico klasse, waarna het tijd werd voor een nieuwe uitdaging.
Het jaar daarop ging hij samen met Ric van Kempen de uitdaging van de Formule Ford aan. De notoir onbetrouwbare Merlyn waarmee het Old Barbers team uitkwam maakte goede klasseringen onmogelijk.
Voor 1977 werd de overstap gemaakt naar de nieuwe Formule Ford 2000 klasse. In zijn nieuwe Crossle zette Ros zijn reeks overwinningen voort, wat resulteerde in het volgende kampioenschap.
Ros bleef deze klasse trouw, maar moest zich ook met zijn zakelijke loopbaan bezighouden. Later volgde de Sports 2000 klasse waarin hij vele spannende duels, onder andere met Huub Vermeulen uitvocht.
"Met Huub heb ik altijd de mooiste duels uitgevochten. Hard, maar fair."

 

Ros op de cursus met de Opel Manta in de Slotemaker-stijl.

 

Ros de Giaxa de Salvi was de beste deelnemer van de racecursus. Wessel Wessel overhandigt de beker en certificaat.
Slotemaker hield van de dwarse stijl van Ros maar van Zalinge van een strakke lijn. Bij het examen wist Ros waar de heren stonden.
Dus bij Sloot lekker dwars en bij van Zalinge de strakke lijn. Met glans haalde Ros het examen.

   

                                                                                            1974.                                                      1977.

1974 - 1975

 

 

1974  Nederlands Kampioen Ford Escort Mexico en eerste in Ford Mexico klassement.
Henk van Zalinge was zijn mentor, motorbouwer en coach.    
 

 

1975  Nederlands Kampioen en Benelux Kampioen Ford Escort Mexico.
Doordat Ros regelmatig met voorsprong won werd zijn motor 4 keer door de TC opgetrokken. De motor was telkens legaal.

 

1975 Porsche Carrera RSR (Bertrams), 2 uurs race Zandvoort Ric van Kempen.

Het Euro Auto Sport-team met Ric van Kempen en Ros de Giaxa de Salvi,1975.

1976

Ros in de Formule Ford 1600.

 

Met de Opel achter Ed van Schinkel aan.

 

De uitreiking van de Autovisie-bokaal door Ric van Kempen.

1977

 

Ros de Giaxa de Salvi, Ric van Kempen en Ton Koolen (vlnr).                     De beker en de bloemen.

 

 

Michael Bleekemolen, Ros de Giaxa de Salvi en Ric van Kempen.

 

Nederlands en Benelux kampioen FF2000 in 1977 met een Crossle 33F.

1978

 

Team F&S-properties met o.a. Haye, Bleekemolen en Henneman.

 

 

Ros, Lammy van den Heuvel en Rob Leeuwenburgh.

 

In 1978 met de Formule Ford 2000, sponsor F&S Properties. Benelux-kampioen en 2e in het Nederlands kampioenschap.

 

Jan Bik was sponsor van twee rijders maar was niet blij met hun resultaten. Jan Bik vroeg aan Ros of hij zijn mening kon geven over de auto's.
Nadat Ros de juiste afstelling had aangebracht waren snelle tijden haalbaar..
Ros heeft er in Luxemburg nog een race mee gereden, waarbij ze de auto in de F&S kleuren hadden gespoten
De race telde niet mee voor het Nederlands kampioenschap, van Tonio Hildebrand (team manager F&S) toestemming gekregen om te rijden mits in de juiste kleuren gespoten.
Ros is toen uitgevallen met mechanische pech nadat hij de leiding had. 

Ros de Giaxa de Salvi reed een F3 race met de Chevron B43 van Bleekemolen op Donington, Bleekemolen reed formule 1 op Zandvoort.
 

1979

   

De teamgenoten van F&S Properties met elkaar in de clinch.

   

Huub Vermeulen, Lammy van den Heuvel en Ros de Giaxa de Salvi op het podium (vlnr).

 

In de pitsbox.                                                                                 Klaar voor de opwarmronde.

   

 

Nederlands kampioen in 1979 met een Lola T492 sportscars 2000.

1980

 

Op weg naar de Tarzanbocht.                                                Ros met Hans Kok op de klapstoeltjes.

 

Altijd een Vermeulen in de buurt.                                                                           In de pits.

 

Het complete veld op weg naar de Tarzanbocht.                   Sportscars op rij.

 

Altijd wel een Vermeulen in de buurt!

 

 

Door deze actie werd Huub Vermeulen Nederlands kampioen, Ros werd in 1980 Benelux-kampioen.
Na deze inhaalactie zijn er rechterbuitenspiegels gemonteerd.

1981

 

 

Uitremmen met rokende banden.                                         Met een lowbudget toch op de eerste plaats.

 

Met de sponsor Europcar in de sportscars 2000.

 

Met de sponsor van Huub Vermeulen?

   

Huub Vermeulen, Ron Kluit en Ros de Giaxa de Salvi.

1982

 

In 1982 slechts 3 races gereden, in juni 1982 geëmigreerd naar Canada en woont nu in Amerika.

 

Ros de Giaxa de Salvi, Ed Swart, Robert Manschot, Arie Luyendyk, 2007     Ros en Arie in 2011.

Gijs, Ben, Arie, Hans en Ros op Laguna Secca,2011

Sponsors gedurende deze jaren waren:

Nederlandse Tapijt Centrale met Ric van Kempen

Old Barbers met Ric van Kempen

F&S properties, Maarten Henneman, Lammie vd Heuvel

Best HIFI

Slush Puppie