Rein Zwolsman

 

        

1959.

Rein Zwolsman is de zoon van Reinder Zwolsman, de eerste Nederlander die bekend werd als grootschalig projectontwikkelaar.Reinder Zwolsman werd vaak afgeschilderd als een geldwolf maar was een creatief ondernemer die niet altijd voor het financieel resultaat ging. Rond zijn persoon werd veel geroddeld en gespeculeerd. Wat bijna niemand weet is dat hij de grond van "het Dorp", wat eigendom was van Reinder Zwolsman, heeft geschonken tijdens de actie "open het Dorp". Geschatte waarde van de grond achthonderdduizend gulden. Aan dit royale gebaar is nooit aandacht aan besteed.

Rein Zwolsman, geboren op 13 juli 1944, heeft zich eerst met de paardensport bezig gehouden. Er werden bij diverse concoursen prijzen gewonnen.

 

De eerste paardenkracht die Rein Zwolsman in 1959 bereed en regelmatig in de prijzen viel.

1966.

In 1964 maakte Rein kennis met de autosport toen hij lid werd van de Stichting AAS, een idealistisch getint clubje Haagse enthousiastelingen dat het principe vrijheid-gelijkheid-broederschap in de autosport in praktijk wilde brengen. Conclusie? Het werkte niet.
Met Ernst Berg toog Rein naar Engeland en kocht bij Brabham Motors een rally-Cooper. Tijdens de voorwedstrijd van de Grand Prix in 1966 brak in het toenmalige bos een stuurkogel af. De Cooper, waarin een van de eerste stevige rollbars was gemonteerd, vloog door alle hekken en landde voor de ogen van een verbouwereerde tv-ploeg die de race filmde. Rein reed voor Tonio Hildebrandt die een betere auto had en toen gebeurde dit. Het resultaat van de crash was een gebroken wervel, twee maanden plat in het ziekenhuis en een platte auto. 

 

Met de Mini Cooper S startte Rein Zwolsman in 1966 zijn racecarrière.

 

Door een losse stuurkogel werd de Mini Cooper S tot schroot gereden.

1967.

Op zijn ziekbed kocht hij de Cooper van Toino Hildebrandt van wie hij wist dat hij zijn materiaal altijd tot in de puntjes in orde had. Rein bracht zijn Cooper in bij K&Z Racing Partnership. K&Z is de afkorting van (Theo) Kinsbergen (directeur Kinzo gereedschappen) en Zwolsman. Ze gingen ten strijden tegen de Cooper-brigade. Deze brigade bestond uit o.a.Hans Oskamp, Roland Dirks, Freek Dudok van heel en Gerrit de Vries. 
Het was in de pre-sponsorperiode. Als coureur deed je alles zelf, sleutelen en alles regelen. Hans Oskamp was hierin het slimste. Het gerucht ging dat hij een slangetje had aangelegd van de ruitensproeier naar het inlaatspruitstuk. Op het rechte stuk injecteerde hij water in de inlaatlucht waardoor de topsnelheid iets hoger was. Er werd geweldig creatief gesleuteld in die tijd. Officieel reden we groep 2 maar de meeste auto's zaten tegen groep 5 aan.

Theo Kinsbergen en Rein Zwolsman richtten in 1967 het K&Z Racing op.

 

Met K&Z Racing in een Cooper aan de start.

Pitskaart van de rijder was voorzien van elastiekjes zodat hij om aan je arm zichtbaar gedragen kon worden.

 

Kinsbergen & Zwolsman Racing, afgekort K&Z Racing.

 

Een overmacht aan Mini Cooper.                                 Het rechte eind nog zonder vangrail.

1968.

In 1968 kocht Rein een Ford Anglia bij Broadspeed. Onder de voorwaarde dat de auto op Zandvoort 1.52 zou rijden. John Fitzpatrick kwam naar Zandvoort en reed inderdaad 1.52 maar verzweeg dat hij in de desbetreffende ronde zonder koelwater had gereden. De motor was krom en is nooit meer goed gekomen.Na enige mislukte Europa Cup races parkeerde Rein de auto bij Broadspeed voor de deur. "Je mag hem hebben".

 

Presentatie van de nieuwe raceauto's tijdens de racingcarshow.

   

Theo Kinsbergen ging met zijn Lotus in de fout.

 

In gevecht met groot en klein.

 

Rein altijd op de foto met zijn zonnebril.

 

 

Diverse startlicenties.

1969.

Rein stond aan de wieg van de sponsering in zijn moderne vorm die in 1969 zijn intrede in de Nederlandse  autosport deed. Een raceingteam gekoppeld aan een medium. Jan van Veen, een prominente DJ van Radio Veronica was een vriend van Rein. In het café zaten we vaak met Willem van Kooten ( Joost den Draaier) en Freddy Haayen (Golden Earrings) en anderen over Veronica te praten. het duurde enige tijd voor de formule te pakken hadden. Maar toen de stukjes op hun plek waren gevallen, was het een ijzersterk concept. Radio Veronica stelde per race zendtijd beschikbaar. De komende race werd aangekondigd en de namen van het Veronica Race Team werden genoemd. Iedere sponsor kreeg 45 seconden zendtijd. Dat was uniek. We konden de sponsor zendtijd bieden. De sticker op de auto, die in wezen zinloos was, gaven we er als bonus bij. We hadden 6 vaste sponsors die elk 15.0000 gulden betaalden en in Shell hadden we nog een extra sponsor. ook Fiat-importeur Leonard Lang vulde de sponsorpot. Het Veronica-effect kwam aan het licht tijdens de Paasraces. Er kwamen 25.000 bezoekers. Van de NAV kregen we ook nog een niet onaardig bijdrage. De koppeling raceteam en medium kwam toen snel in zwang. Het DNRT had toen de link met dagblad de Telegraaf en Rob Slotemaker had een deal met het Algemeen Dagblad. In Engeland was Radio London als sponsor actief.

 

Op drie wielen door de bocht.                                      Rein Zwolsman met Ed Swart aan de start.

 

De piratenzender radio Veronica sponsorde het team.

 

Door de bocht die nog was afgezet met strobalen.

 

Op de startgrid.                                                            Klaar voor de start.

   

Met de Fiat Abarth behaalde hij diverse successen in binnen- en buitenland. 

  

Ontwerp: Rein Zwolsman                        Bert Dolk en Rein Zwolsman met de bloemen en de bekers.                    

 

In de Abarth 1300.

 

Achter in de pits.

 

Vlak voor de start.                                                                     Ed Swart voor Rein Zwolsman.

 

Aankoopbonnen van de Abarth groep 5 en de Chevron B16.

1971.  

 

 

Rein Zwolsman, Ed Swart en de directie van Canon tekenen het contract voor de sponsoring.

 

De stickerontwerpen gemaakt door Rein Zwolsman.

 

 

De Canon Chevron B16 bij de fabriek.

 

Ed Swart met teamgenoot Rein Zwolsman.                 Op het randje van het asfalt.

 

De Chevron in gevecht met Ruska en Kinsbergen.          Achter de Chevron van Kinsbergen. 

 

Concentratie voor de start.

   

In het buitenland werd menige prijs in de wacht gesleept.

Op 22 januari 1971 werd het contract getekend met Canon voor de sponsering van een nieuw team. Rein ging rijden met de Chevron B16 sportscar en Ed Swart met een Chevron B19 sportscar. Het Canon Racinteam ging vooral buitenlandse races rijden. Bekijk ook de foto's bij Ed Swart.

In 1972 reed ik op de Salzburgring  waar Rein op rechte eind werd ingehaald door Larousse. Rein dook in de slipstream en werd meegezogen. Waar de baan een lichte knik maakt daar tikte Larousse even zijn rem aan en dwingt Rein dit ook te doen. De auto trekt naar rechts en met snelheid van 240 kilometer knalt hij tegen de vangrail aan. Het was een enorme klap (zie de foto's). Rein is een kwartier buiten westen en kon zich niets meer herinneren. Maar langzaam kwam zijn geheugen weer terug, de laatste twintig ronden kan hij zich herinneren, van de klap weet hij niets. Met raceschoenen die aan flarden waren, zijn voeten nog heel en een gescheurd schouderblad kwam hij in het ziekenhuis terecht.Zonder engelbewaarder had hij dit niet overleefd. John Burton verving Rein voor het Canon racingteam. Voor het volgende seizoen werd een nieuwe Chevron B19 gekocht, prijs 60.000 gulden. De nieuwe Chevron werd aan Bob Wollek verhuurd en heeft de Chevron helemaal uitgewoond. Het budget voor dat jaar was finaal op. 

 

Deze megaklapper heeft Rein Zwolsman overleefd, hij had alleen een gebroken schouder..

 

De Chevron was totall loss.

   

In diverse binnen- en buitenlandse bladen werd aandacht besteed aan de enorme crash met de Chevron B16.

 

Na de enorme klap op de Salzburgring kwam Rein aan de start met de Chevron B16 van Theo Kinsbergen.

 

 

Na de crash met de Chevron stapte Rein Zwolsman over op de minder snelle Fiat.

Voor Zandvoort had Rein een Fiat 128 coupe besteld maar die werd niet geleverd. rein heeft nog wel een aantal nationale races gereden maar zijn race carrière ging als een kaars uit. De buitenlandse races leuk, vooral als we met een Nederlandse ploeg waren. Dan was het een echte vriendenkring. Door de komst van de sponsors  veranderde ook de sfeer op Zandvoort. Rein wilde niet meer op het Zandvoort-niveau blijven hangen maar wilde Europese races rijden. Bovendien eiste de OMA (Olie Maatschappij Scheveningen) steeds meer aandacht. van de exploitatie van benzinestations stapte Rein over naar exploitatie van wasstraten. OMS had wasstraten in Rijswijk en Dordrecht met apparatuur van California-Kleindienst met 80.000 wassingen per jaar. Vervolgens is Rein Zwolsman nog enkele jaren voorzitter van de BOVAG, afdeling autowasbedrijven geweest. En de autosport? Dat is een afgesloten hoofdstuk, alleen de fotoboeken, knipsels, artikelen, bekers en uitslagen zijn nog over.

Dit hoofdstuk kwam tot stand met medewerking van Rein en Floris Zwolsman.