Henny Hemmes

Henny Hemmes was vanaf haar vierde jaar erg actief met schaatsen, zwemmen en rolschaatsen. Vanaf haar 15e jaar gaat de racerij haar interesseren. Henny begon steeds meer tijd te steken aan de vierwielers. Aan het begin van de jaren zeventig raakt ze betrokken bij de autosport. Ze trouwde met Peter Hemmes, hij was student autotechniek en sleutelde aan de Formule Ford van zijn vriend Roelof Wunderink. Roelof Wunderink werd Nederlands Kampioen Formule Ford. Roelof Wunderink het volgende jaar door Europa van circuit naar circuit. Tijdens het weekeinde en de vakantie vergezelde Henny Hemmes Roelof Wunderink en zorgde voor de tijdwaarneming. Voor het nieuw geformeerde Formule 3 team deed ze de public relations. Elk jaar ging Roelof Wunderink een stap hoger in de autosport, van Formule 3 naar Formule 5000 tot aan de Formule 1. Tot nu toe was het er nooit van gekomen om zelf achter het stuur van een racewagen te gaan zitten. Henny Hemmes ging naar de Formule Vee Racing School in Belgie van Formule 1 rijder André Pilette. Van de tachtig cursisten was Henny Hemmes de beste. Ze kocht haar eigen racewagen, een Toyota Celica GT 1600. In haar eerste jaar eindigde ze als vierde in het Nederlands Kampioenschap. Henny Hemmes werd instructrice bij de Rob Slotemaker antislipschool en gaf daar ook racecursussen. Ze heeft zich verder gespecialiseerd in de techniek van de motorsport.

Henny has been very active in skating, swimming and roller skating from age 4. Then at age 15 she became seriously involved in race rowing competition. But once bitten by the car bug in the early seventies, Henny began spending most of her life on four wheels. She was already familiar with auto racing from the beginning of the seventies. When she married Peter Hemmes, he was still a mechanical engineering student, who took care of the Formula Ford race car of a friend, Roelof Wunderink. Wunderink became Dutch Champion and the next year, the young men travelled through Europe from race track to race track. Henny joined them during the weekends and vacations and kept herself busy with time keeping and public relations for the newly formed race team that was competing in Formula 3. Each year meant a step forward: from F3 to Formula 5000 to F1. Henny however, was eager to take the wheel of a race car herself, but never got the chance to even drive through the paddock. The boys, being wary of her aspirations sent her to a talent hunt of former Formula 1-driver , who owned a Formula Vee racing school in Belgium. After winning that contest, nudging aside some eighty other rookies, Henny bought her own race car, a Toyota Celica GT 1600 to compete in The Netherlands. That very first year she finished fourth in the FIA Dutch National Championship Group B till 1600 cc. She also started as an instructor of the Racing School and the Anti-Skid School of Rob Slotemaker, further educating herself in the techniques of motor racing.

 

Vermeulen (links) en Henny Hemmes (rechts).                                    Wunderink in zijn Formule Ford.
Vermeulen (left) and Henny Hemmes (right).                                       Wunderink in his Formule Ford.

 

Roelof Wunderink met de F5000 op Silverstone, 1974.               Roelof Wunderink met de Ensign F1. Foto Rich Harman, 1975.
Roelof Wunderink with the F5000 at Silverstone, 1974.              Roelof Wunderink with the Ensign F1. Picture Rich Harman, 1975.

 

1975.

Begon te racen met een Toyota Celica 1600cc. Vierde in het kampioenschap en een polepostion in de regen.
Started racing with Toyota Celica 1600 cc. One pole position in the rain. 4th in the Dutch Championship.

 

1976.

Toyota Celica: 2e in zijn klasse tijdens de 24 uren Francorchamps en winnaar van een diamante ring voor de beste vrouwelijke prestatie.
Toyota Celica: 2nd in class in 24-hours of Francorchamps and winner of 1 ct. diamond ring for best female performance.

 

1977.

 

1977.

Chevrolet Camaro Z28 (ongeveer 400 pk): 4e in het Nederlands kampioenschap.
24 uren van Francorchamps: pole position, 6e plaats en het ronderecord voor een niet-formulewagen.
Het was de eerste Amerikaanse racewagen die aan de finisch kwam tijdens een lange afstandsrace in Europa.
Chevrolet Camaro Z28 (plus 400 hp): 4th in Dutch Championship.
24-hours of Francorchamps: pole position, 6th overall, lap record non-formula cars.
First American car in racing history that finished a long distance event in Europe.

 

1978.

Chevrolet Camaro Z28: Winnaar van de 2 uursrace op Zandvoort.
24 uren van Francorchamps: pole position; raceleider tot het 16e uur, uitgevallen.
Deutsche Rennsport Meisterschaft (Group 2, 4, 5) Zandvoort: 6e plaats, 1e plaats in zijn klasse.
Chevrolet Camaro Z28: Winner of the 2-hour race at Zandvoort.
24-hours of Francorchamps: pole position; race-leader until 16th hour, withdrawn (broken driveshaft).
Deutsche Rennsport Meisterschaft (Group 2, 4, 5) Zandvoort: 6th overall, 1st in class.

 

1979.

Chevrolet Camaro Z28: 2e in het Nederlands Kampioenschap.
1e plaats in Diners Trophy, Zandvoort.
24 uren van Francorchamps: uitgevallen.

Chevrolet Camaro Z28: Vice Champion in Dutch championship.
1st in Diners Trophy, Zandvoort.
24-hours of Francorchamps: 17e plaats, 8e in zijn klasse.

 

1980.    

Chevrolet Camaro Z28: 3e in het Nederlands Kampioenschap.
1e plaats in Diners Trophy.
24 uren van Francorchamps: uitgevallen.

24 uren van Francorchamps: na 10 uur uitgevallen.
Chevrolet Camaro Z28: 3rd in Dutch championship.
1st in Diners Trophy.
24-hours of Francorchamps: withdrawn
                                                                                                           

 

 

 

1981.

Chevrolet Camaro Z28: 4e in het Nederlands Kampioenschap.
24 uren van Francorchamps: na 10 uur uitgevallen.

Chevrolet Camaro Z28: 4th in Dutch Championship.
24-hours of Francorchamps: withdrawn after 10 hours.
 

 

1982.

Chevrolet Camaro Z28: 3e in het Nederlands Kampioenschap.
24 uren van Francorchamps met de Camaro van Team Serge Power: uitgevallen.
Chevrolet Camaro Z28: 3rd Dutch Championship.
24-hours of Francorchamps with Camaro of Team Serge Power: withdrawn.

 

1983.

Chevrolet Camaro Z28: 2e in het Nederlands kampioenschap.
24 uren van Francorchamps met een Mazda RX7: 4th in zijn klasse.
Chevrolet Camaro Z28: Vice Champion in Dutch championship
24-hours of Francorchamps with Mazda RX7: 4th in class.

 

1984.

Chevrolet Camaro Z28: Nederlands Kampioen.
24 uren van Francorchamps met een BMW 635 CSI van Hartge Team: 11e plaats.
Chevrolet Camaro Z28: Dutch Champion.
24-hours of Francorchamps with BMW 635 CSI of Hartge Team: 11th overall.

 

1985.                                                                                                     1986.

Chevrolet Camaro Z28: slecht jaar, 1985.
24-hours Francorchamps met een vrouwenteam in Toyota Groep A: 25th plaats,1986.
Chevrolet Camaro Z28: a not too happy year, 1985.
24-hours Francorchamps with female team in Toyota Group A: finished 25th overall.1986.

Henny Hemmes in het TV-programma: Wie van de Drie. 1986
Henny Hemmes at the TV-program: Wie van de Drie, 1986.

 

1987.                                                                                                     1988.

Ford Sierra Cosworth: Nederlands Kampioen, 1987.
Ford Sierra Cosworth: 2e in het Nederlands Kampioenschap, 1988.
24 uren van Francorchamps in een Toyota Corolla groep A: uitgevallen, 1988.
Ford Sierra Cosworth: Dutch Champion, 1987.
Ford Sierra Cosworth: Vice Champion in Dutch championship, 1988.
24-hours of Francorchamps in Toyota Corolla group A: withdrawn.1988.

 

1989.

Ford Sierra Cosworth: 4e in het Nederlands Kampioenschap.
Ford Sierra Cosworth: 4th in Dutch Championship.

 

1990.

24 uren van Francorchamps: 1e plaats in zijn klasse met de Honda Civic VTEC van Team Seikel,
Winnaar European Community Challenge.
24-hours of Francorchamps: 1st in class with Honda Civic VTEC of Team Seikel,
Winner European Community Challenge.

 

1991.

24 uren van Francorchamps: 1e plaats in zijn klasse met de Honda Civic VTEC van Team Seikel.
6e plaats Euro Auto Challenge en zette een als eerste vrouwen- en mediateam een record in het Guinness Book of Records.
24-hours of Francorchamps: 1st in class with Honda Civic VTEC of Team Seikel.
6th overall in Euro Auto Challenge: settled records as 1st female and 1st media-team for the Guinness Book of Records.

 

1992.                                                                                                      1993.

24 uren van Francorchamps: 1e plaats in zijn klasse met de Honda Civic VTEC van Team Seikel. Drie keer op rij!
Team Seikel, derde rijder met de Honda NSX, 1993
24-hours of Francorchamps: 1st in class with Honda Civic VTEC of Team Seikel, a hattrick!1992
Team Seikel, third driver Honda NSX, 1993

Voor meer informatie over Henny Hemmes ga naar http://www.hennyhemmes.com
For more information of Henny Hemmes go to http://www.hennyhemmes.com