HANS KOK 1968 - 1981.

Hans Kok kwam in de autosport als zovelen voor en na hem: kijken op Zandvoort, les nemen op de anti-slipschool van Slotemaker, vervolgens de rensportschool. Die doorliep hij in twee jaar en had goed de smaak te pakken. Met de Simca 1000 van zijn moeder kwam hij in 1967 uit in de standaardtoerwagens. Dat ging een tijd goed , tot iemand zijn vader belde om hem te feliciteren. De goede man was niet jarig en toen kwam de aap uit de mouw. Zijn ouders vonden het te gevaarlijk en waren anti. Hans Kok was fanatiek. Na het seizoen ging hij naar de NSU-importeur van Oorschot en vertelde Henri van Oorschot dat hij diegene was die hun NSU met zijn groene Simca eens had verslagen. Het volgende seizoen reed hij in een NSU 1200TT. Met deze wagen reed hij op de openbare weg, het circuit van Zandvoort en ook in de rallycross. Met deze NSU 1200TT werd hij de eerste rallycrosskampioen. Na drie jaar ging Hans Kok in een Fiat Abarth 1000 rijden. Rob Dijkstra hielp Hans Kok dag en nacht maar hij wilde niet lopen. Vervolgens stapte Hans Kok over naar de Hillman Imp en werd daar mee vier keer kampioen. Met een Ford Escort 1300 werd hij in 1977 kampioen, in 1978 reed hij in ex Hezemans Escort. Hans Kok heeft in die zelfde periode ruim tien jaar aan rallycross gedaan. Hans Kok moest - buiten het rijden om - zich organisatorisch inzetten voor twee rallycross teams (Randstad en Nieuwe Revue). De rallycross verdween uit de belangstelling en hij kwam in het bestuur van de Nederlandse Autorensport Vereniging. Waar hij later voorzitter van werd. In 1979 stapt hij in de Sportscars 2000 en nam in 1981 afscheid van de autosport.

 

Hans Kok tijdens de cursus op Zandvoort.

 

Hans Kok (44) voor Govert de Jong (43)                    Met de Simca van zijn moeder.

1969.

 

Bij de importeur van Oorschot kocht hij voor een leuke prijs de NSU 1200TT.

 

NSU 1200TT, 1968.

 

Met dezelfde auto naar de rallycross. Hans Kok wordt de eerste rallycrosskampioen van Nederland.

1970.

 

Op Vliegveld Welschap, 1970.                                     Op kop naar de Tarzanbocht.

 

Huldiging op het dak van de pits.                            Dringen in de Tarzanbocht.

 

De NSU 1200TT van het Radio Televisie Racing Holland.

1971.

 

 

In 1971 met de Hillman Imp.

   

Hans Kok moest wijken voor Rob Slotemaker, de revanche van Hans Kok is dat Slotemaker nooit sneller met de Imp heeft gereden.

1972.

 

Randstad en Nieuwe Revue zijn de sponsors van de Fiat Abarth.

Veel sleutelen aan de Fiat Abarth mocht niet baten.

 

Wordt hier de tactiek besproken met zijn vrouw?                         Hans Ernst met Hans Kok in een ernstig gesprek.

 

De Kokkies in het busje.                                               Tuinstoelen en een uitklaptafel.

 

Op het circuit met de Fiat Abarth en in de rallycross met de NSU 1200TT.

1973.

In de rallycross en in de racerij komt Hans Kok met twee teams aan de start, team Randstad en het team Nieuwe Revu.

 

DAF 66 met 1300cc Gordini motor, 120 PK.

 

In de nieuwe Panoramabocht ging hij hard in de fout.

 

In ziekenhuis constateerde men drie gebroken ribben.

 

De platte Hillman Imp op weg naar de pits. 

Om de Imp weer te herstellen had men onderdelen nodig en die waren niet direct verkrijgbaar. Tijdens de strooptocht kwam men in Weesp een Imp tegen. De eigenaar, een racefan, had van de crash gehoord en verkocht zijn Imp voor 17,50 gulden aan Hans Kok.  

   

De Kokkies.                                                     Wat is dat een motorhome?

 

Kampioen in Groep 2 tot 1000cc met de Hillman Imp.

1974.

 

Hans Ernst, van Oorschot, Hans Kok en Leon Sitaropoulos.         Tussen de dikke jongens.

 

Twee overwinningen voor het team Randstad.                Duwen en trekken.

 

Johan Cruyf bij het Nieuwe Revu-team.                     Promotie bij Randstad Uitzendbureau voor de deur.

 

Elke overwinning smaakt naar meer.

Kampioen in Groep 2 tot 1000cc met de Hillman Imp.

1975.

 

Vader en zoon.                                                                   Midden in het veld.

 

Bloemen voor die man.

 

Midden in het veld.                                                            Het Randstad Rallycross-team.

 

Met de twee teams aan de start. 

Kampioen in Groep 2 tot 1000cc met de Hillman Imp.

1976.

 

Ook dit seizoen weer met de Imp.                                          Op de Firato.

 

 

Kampioen in Groep 2 tot 1000cc met de Hillman Imp.

1977.

 

Op de Speedshow 1977 was er nog geen sponsor gevonden en stonden er witte auto's op de stand.

 

Dynasound sponsorde Hans kok en Hans Ernst en de auto's werden zwart met geel gespoten.

 

Het rallycross-team kreeg Muziek Express als sponsor.

Het andere team van Hans Kok.

 

Hans Kok in de fout en dat kostte hem de tweede plaats.

Hans Kok in de achtervolging op de Datsun van Ernst Antonides. 

Hans Kok wordt kampioen Groep 5 tot 1300cc.

1978.

 

Voor het seizoen 1978 werd de Escort van Toine Hezemans aangekocht.                          Kokkie aan het stuur.

 

Best Hi Fi sponsorde in 1978.

 

Hans Kok met teammaat Hans Ernst en hun monteurs.

 

   

Samen met de Amerikaan Lunger reed hij de 4 uurs-race voor het Europees Kampioenschap op Zandvoort. 

1979.

 

In 1979 rijden Hans Kok en Hans Ernst in een Sportscar 2000.

 

In de pitsstraat.

 

1980.

 

Het begin van 1980 zonder sponsor, later met Carsport Holland.

 

TV-opnames met zanger Euson.

 

1981. 

 

 

 

Na 15 jaar actieve autosport stopt Hans Kok, een half jaar later stopt hij als voorzitter van de NAV.

 

Felicitaties van Til Gardeniers, 25 jaar NAV in 1978.        Hans Kok als voorzitter van de KNAF, 1987.

 

Foto's zijn uit de collectie van Hans Kok.                Woonbootmakelaar Hans Kok, www.woonboot.nl