Eric
Kistemaker geboren in 1953 te Amsterdam en op vijfjarige leeftijd verhuisd naar
Zandvoort was al heel jong te vinden langs het circuit. Reeds als achtjarig
jochie kroop hij met vrienden door de omheining van het circuit en droomde van
een carriere in de autosport.Kijkend naar de races had ook hij zijn favorieten.
Een daarvan was Rob Slotemaker en Eric kon toen niet weten dat diezelfde Rob
Slotemaker hem jaren later de kunst van het autoracen bij zou brengen en
verbaasd zou zijn over het talent van zijn pupil. In de winter van 1976-1977
volgde Eric met een Simca de racecursus. Toen deze defect was leende hij de
Daffodil van zijn moeder. Hij maakte direct indruk op Slotemaker door de
weergaloze manier waarop hij over de natte baan driftte. En Slotemaker kon weten
hoe dat moest. Hij adviseerde Eric een Simcaatje aan te schaffen en daarin de
cursus te vervolgen. Het resultaat was dat hij als beste uit de in totaal 90
deelnemers te voorschijn kwam en zijn naam werd toegevoegd aan de lijst van
illustere voorgangers waaronder Huub Vermeulen en Jan Lammers. Het raceseizoen
1977 stond voor de deur en Eric startte in een Simca Rally 2, won enkele races
en werd tenslotte derde in het kampioenschap achter Tony Zwanenburg. In 1978
werd de stap naar de Formule-wagens gezet. In een Formule Ford 1600 kon Eric
toen van start. In een Crossle (ex-Bleekemolen) werden goede resultaten gehaald.
Na de laatste race was Eric derde in het kampioenschap. Het seizoen 1979 begon
met een sponsorwisseling. Was het de eerste jaren dat Ancuro financieel
bijstond, dit jaar hielp Carbook Autotailers uit Haarlem hem de eindjes aan
elkaar te knopen. Het werd een sterk jaar waarin van de dertien te verrijden
races hij er tien lang aan de kop van het klassement stond. Door
materiaalpech en geldgebrek ontglipte hem het kampioenschap in de laatste race.
Wel was Eric in het Beneluxkampioenschap de beste Nederlander. In 1980 werd de
stap naar de zwaarste klasse nationale de Formule Ford 2000 gewaagd. Ook hier in
stond de Zandvoorter zijn mannetje. Enkele klinkende resultaten werden behaald
en de bekerkast moest groter worden gemaakt. Geldproblemen hielde Eric
echter de komende jaren van het kampioenschap af. Autoracen in deze klasse is nu
eenmaal erg duur en resultaten zijn dan voor een groot deel afhankelijk van het
materiaal waarmee gereden wordt. Eric kwam weer in contact met de man die hem in
de beginjaren begeleidde. Andre Bronkhorst zorgde dat zijn pupil in het seizoen
1982 enkele races in een sportscar van start kon. De resultaten waren
bemoedigend en Bronkhorst probeerde voor Eric een goed seizoen 1983 voor te
bereiden. Gedacht werd aan de Toyota Corolla Trophy. Maar doordat in
tegenstelling die wagens plotseling duurder werden moest hiervan worden
afgezien. Gelukkig kwam nadta het seizoen al was begonnen de goede sponsor voor
Eric op de proppen en kon hij toch eindelijk van start in goed materiaal. Er
werd een nieuwe Reynard 1983 gekocht maar er waren veel motorische problemen. Er
werd veel geld aan Carly Motors betaald maar men kreeg er weinig pk's voor
terug. Er werd heil gezocht bij Hans Visser en Frank Kruyf van HF-tuning uit
Zaandam. dank zij de inspanningen van HF-tuning werd Eric tijdens de
Pinksterraces tweede. HF-tuning prepareerde de rest van het seizoen de motoren.
Een derde plaats in het kampioenschap was slechts het resultaat.
In het seizoen 1985 reed Eric weer in een sportscar samen met nog 30 andere
coureurs die aan de start stonden. Het laatste seizoen werd weer een Simca, aan
het eind van seizoen 1986 stopte Eric Kistemaker met racen.
Bron: Autofoto.
De start van de Simca Rally 2.
1978, de Formule Ford in het blauw en in het roze.
Sponsor Carbook Autotailers. Met de Ford Transit en een aanhanger naar het buitenland.
Fotosessie met de roze Formule Ford 1600, 1979.
In gevecht met Didier Theys. Op de 5e plaats.
Cees Verhart en Eric Kistemaker. Formule Ford 2000 en de "motorhome", 1980.
In de pits naast Ron Kluit.
Het plezier van het racen maar ook de bakken met regen.
Achter op het circuit van Zandvoort.
In de pitsstraat van het circuit Spa Francorchamps.
Eric in het "motorhome". Met Coke reed je beter!
1981 en 1982 Formule Ford 2000.
Sportscar 2000 in 1982.
Reynard Formule Ford 2000, 1983.
1983. 1984.
1985. Kistemaker in het midden van het enorme startveld.
1985.
1986.
1986. 1986.
Eric (l) op het podium met .............. en Ron Kluit (r). Truckrace op Zandvoort.
Crazy Race op Zandvoort.
Met de races is Eric nooit gecrashd maar in Belgie storte hij met het vliegtuig neer.
Maar zijn passie voor vliegen is gebleven en regelmatig cirkelt hij boven Lelystad.
Eric is met zijn bedrijf Bibox nog steeds actief in de autosport maar dan met de belettering van raceauto's. E-mail: bibox@hetnet.nl