Rob Dijkstra  1942-1986.

   

In Bussum herinneren ze zich misschien de veertienjarige jongen die op een een foto in de krant werd vereeuwigd. Hij had een eenwielige fiets geconstrueerd die zo hoog was, dat hij in een boom moest klimmen om van start te kunnen. Hij bemachtigde later een Puch brommertje, gevolgd door een zwaardere bromfiets. Als hij op de brommer naar school ging strandde hij regelmatig voor het huis van Kiviet. Aangezien zowel Rob als Hans op een Puch reden, kwam Rob zo in contact met de familie Kiviet. Rob ging regelmatig op de brommer naar Zandvoort. Als drummer speelde hij een tijd in de band Explosions. In 1965 kocht hij een vijfjaar oude Fiat 600.Op Zandvoort zag hij regelmatig de Abarthjes en als Rob op vakantie ging in Italie ging hij bij Abarth en Nardi langs om spullen te kopen. Thuis begon hij te sleutelen en twee jaar later werd hij tweede in het Nederlands kampioenschap groep 2 tot 850cc. Hij had geen slipcursus, geen autorenschool bezocht, alleen een medische sportkeuring ondergaan. Kleine bijzonderheid: de dag voor zijn eerste race trouwde hij zijn Anneke, dronk op de receptie snel een glaasje en ijlde naar de garage om de laatste hand aan zijn racekarretje te leggen. In 1968 kocht Rob een echte Fiat Abarth 1000, van Ed Swart. Hij won zijn eerste race. In de tweede race draaide hij zijn motor kapot. Einde seizoen voor hem. De doorbraak kwam in 1969. Hij vond Sony bereid als sponsor op te treden, sterker: hij werkte mee aan het formeren van een Sony-team. Hij kreeg van voor zijn Abarth een nieuwe motor van 10.000 gulden, draaide zonder pech en werd Nederlands kampioen. Rob was een buitenbeentje op Zandvoort, een jonge vent met toen al lange haren. In 1970 bood Ford Engeland om voor zijn merk te gaan rijden. Hij bleef zijn Sony-team trouw en kreeg een gloednieuwe Fiat Abarth. Naast de Abarth reed hij ook nog in een Lotus 61 Formule Ford voor Sony-Johnson Wax. Maar na een enorme crash op Welschap heeft hij nooit meer in een formulewagen gereden.   

   

Door het lange haar werd Rob door sommige officials "het tuig" genoemd.

Het noodlot trof Rob medio 1970. De garage bij zijn huis brandde af. Niets bleef meer over van de gloednieuwe Abarth. Weg motoren van andere coureurs die hij prepareerde. Schade: 76.000 gulden en alleen de opstal was verzekerd. In de winter erop bouwde hij in een oude 850 Abarth van het Sony-team een nieuwe 1000cc motor. En weer werd hij Nederlands kampioen. Het jaar daarop prolongeerde hij die titel met als hoofdsponsor London Drinks van Raak. In 1973 ging hij rijden met een Fiat 128- Trivilatto, gesponsord door Leonard Lang BV. De Fiat wordt met een aanhanger in Vicenza opgehaald. Bij thuiskomst wordt onmiddellijk de door experts ingebouwde motor uit elkaar gehaald om nog wat extra pk's te vinden. Het testen van de raceauto's gebeurde s'nachts in de polder. Menigmaal is hij door de politie aangehouden voor geluidsoverlast. De politie heeft Rob een aantal keren naar het circuit begeleid zodat hij op tijd aan de start kon zijn. De Fiat gaf veel motorische problemen en voor onderdelen vloog men even naar Italie.

Na de Fiat stapte Rob over naar de Renault 5 merkenrace. Het racen in de "hondenhokken" ging hem goed af, ook hier was hij weer vooraan te vinden. Van de kleine "vijfjes" stapte hij over naar het grote werk, de Camaro. Gesponsord door Westland Hypotheken kocht hij de Camaro van Stuart Graham voor 3000 pond. Het laatste jaar reed de Camaro in het maagdelijk wit rond. Er was geen sponsor gevonden en Rob is aan het eind van dat seizoen gestopt met het racen.

Het sleutelen zat Rob in het bloed en ging zich bezig houden met Motor zesdaagse en enduranceritten met motoren. Een hobby waar hij veel plezier aan beleefde. Zijn laatste hobby was zijn nieuwe Ferrari. Helaas is Rob op 44 jarige leeftijd overleden aan een beroerte op zijn werk. 

 

 

Heuvelklim te Vaals, 1967.

 

Rob een dag na zijn huwelijk.                    Het kleurenschema voor het SAS-team.

 

Startlicentie van 1967 en 1969.

 

Rob Dijkstra in de Lotus 61 Formule Ford.

 

 

Na een crash op Welschap met teamgenoot Brandsma is Rob nooit meer in een formulewagen gestapt.

 

  

   

 

Rob Dijkstra met nummer 10 in de Sony-kleuren.

 

Beelden van Zandvoort: http://nl.youtube.com/watch?v=5f97JueHfnQ

Beelden van Zandvoort: http://nl.youtube.com/watch?v=yyPGUCU5sYc

Beelden van Zandvoort: http://nl.youtube.com/watch?v=-re8JyBi6O4

   

Een vonk bij het tanken verwoestte de garage en de Fiat Abarth. De totale schade was 76.000 gulden, 1970.

      

Tekst telegram 1971.

Rob Dijkstra kreeg na enig duw- en trekwerk met Rob Slotemaker de zwart vlag. Witheet stoof Rob Dijkstra de pits in en ging in discussie met de wedstrijdleiding. De KNAC trok zijn startlicentie 1971, zonder medisch rapport, op medische gronden in. Voor 1972 zou hij een beperkte licentie krijgen. Rob Dijkstra moest in de komende race aan 1 punt genoeg hebben om kampioen te worden. Na een goed gesprek kreeg Rob Dijkstra toch zijn licentie terug en werd in 1971 weer kampioen.

 

Rob Dijkstra kampioen 1969 toerwagens 850 - 1000cc.              Strous en Dijkstra met bekers en bloemen, 1972.

 

De Abarth, nu in het geel met de sponsor London Tonic. Teamgenoot was Pieter Visser.

                               

 

 

In 1972 werd Rob Dijkstra weer Nederlands kampioen.       Rob in gesprek met Hans Kok.

 

 

De Fiat 128 wordt met een aanhanger opgehaald bij Trivellato in Italie, 1973.

 

   

Vliegveld Woensdrecht, met dank aan Hans Deen voor de achterschade (1973).

 

De voorschade van Hans Deen.                                         Dijkstra met achterschade.

   

In 1972 reed Rob een 4 uursrace op Zandvoort voor het Team Radio Veronica (39) 

 

   

Renault 5 merkenrace.

play Rob Dijkstra op het circuit van Zandvoort.

 

In 1978 kocht Rob Dijkstra de Camaro van Stuart Graham voor 3000 Engelse ponden.

In deze uitvoering stond de Camaro bij Rob Dijkstra voor de deur.

 

 

 

De gifgroene Camaro met sponsoring van de Westland Utrecht Hypotheekbank nv.  

 

 

play  Rob Dijkstra op het circuit van Zandvoort.        

 

Met de maagdelijke witte Camaro, geen sponsors. Achter de pits sleutelen aan de witte Camaro.  

 

Rob ging met een KTM endurance rijden.                              Hans Kiviet (links) was ook van de partij.

   

Op 26 november 1986, de verjaardag van zijn vrouw Anneke, overleed Rob Dijkstra. De Ferrari was zijn laatste passie.

Foto's uit de collectie van de familie Dijkstra.

 

Zelfs in de modelbouw leeft de herinnering aan Rob Dijkstra voort.

 

In 2006 rijdt Eddie Huberts met een Abarth rond in de London Drinks-kleuren.

Felicitaties geboorte Jörgen Dijkstra.
Klik voor een pop up op de brief.

 

   

link  Hier de link naar het Abarth-project van Jörgen Dijkstra.