DAF RALLY en RACING.

Met de introductie van de eerste DAF werd vooral van buitenlandse zijde  gemeend dat de DAF alleen in het vlakke Nederland zou kunnen presteren. DAF had tijdens testritten in de bergen vele voordelen van de variomatic ontdekt. De Oostenrijker Hunger behaalde met zijn DAF diverse successen in Oostenrijks rallyes. Ook in Nederland waren er successen in rallyes door het equipe Roeloffzen/Roeloffzen en Coenen/Coenen. DAf deed in 1962 met een aantal fabriekswagens mee in de rally van Monte Carlo. DAF besloot in 1964 na het succes van Claude Laurent met een DAF pick-up om een speciale rallyafdeling op te richten. Deze afdeling kwam onder leiding te staan van Rob Koch. Er ontstond een  fabrieksteam met een wederzijds begrip en enthousiasme voor elkaar. Het hoofddoel van DAF was: de eindstreep halen. De DAF behaalde diverse overwinningen in internationale rallyes. De kreet was: DAF wint weer!

 

DAF in de SLS (1961).                                                      Tulpenrally (1961).

 

DAF in de Rally van Monte Carlo (1962).                             DAF in de SLS (1962).

 

Van den Berg en de Schutter met hun DAF in Scheveningen op weg naar Monte Carlo, 21-01-1962.

 

DAF tijdens de SLS (1962).                                              12 Uren van Huy (1962).                                     

 

 

 

Tulpenrally (1963).                                                              Coupe des Alpes (1963).

Coupe des Alpes (1963).

 

Coupe des Alpes (1963).

  

Slotenmaker en Loos in de Rally van Zweden.               RAC-rally.

 

De Tulpenrally in 1965 bracht uitzonderlijk succes.

 

Defile Soestdijk, 30 april 1965.

 

Marathon de la Route (1966).                            Tour des Corse (1966).

 

 

Rally van Monte Carlo (1967).                                   Trainingsrit voor Tulpenrally (1967). 

 

Tulpen Rally (1967).                                                         Vredestein-service tijdens de Coupe des Alpes (1967). 

 

  

Theo Koks in de Tulpenrally van 1967.

 

 

 

De beroemde Londen Sydney-rally in 1967.

 

 

Rob Slotemaker viert de aankomst met champagne.

 

van Lennep-Hissink (69) en Slotemaker-Jansen in het Glousterperk in Perth, 1967.

 

 

 

De DAF van de Londen Sydney Marathon.

  

 

 

 

Prins Bernhard ontving de DAF-crew op Huis Den Bosch, 19-10-1968.

 

Haxhe en Coolen in de Coupes des Alpes,1968.

 

Coupes des Alpes,1968.

 

Door de resultaten met de DAF werd Theo Koks uitgenodigd door DAF om een fabrieks-DAF te rijden.

 

    

Theo Koks.

   

DAF in de sneeuw.                                Testen van de schokbrekers op het terrein van Koni.

 

 

De agressieve rijstijl van Theo Koks was waarschijnlijk de oorzaak dat David van Lennep de Londen Sydney Rally reed.
Foto's uit de collectie van Theo Koks.

 

Rally van Monte Carlo (1968).                                                              Marathon de la Route, 10e plaats.

 

Foto's uit de collectie van Theo Koks,Marathon de la Route.

 

Laurent en Cevenole, 1968.

 

Marathon de la Route (1969).

 

DAF op de 58e RAI,11-01-1969.                             DAF op de racingcarshow in de RAI (1969).

Bronvermelding: Tien Jaar Rallyes. 

Govert de Jong

 

Heuvelklim.

 

Vliegveld.                                                              Behendigheidsrit.

 

Zandvoort.

 

 

Rob Wiedenhoff, Govert de Jong en Huub Vermeulen.

 

De SLS in 1969.

 

                                                                                                 Behendigheidsrit op het parkeerterrein te Rijswijk (1969). 

   

De DAF bij Govert voor de deur (Voorburg).                                Testrit met de DAF.

   

Testritten met de DAF55 en de DAF555.

 

TAP-rally in Portugal (1970).

 

Zandvoort.

 

De DAF op de kartbaan.

   

Govert de Jong, 2e van rechts.

 

Tulpenrally toertocht april 1970 in Noordwijk.

Foto's uit de collectie van Govert de Jong.

  

 

 

In de rally van Monte Carlo van behaalde DAF met het equipe Marche/Pasquier (132) een fraaie 19e plaats (1969).

Tom Gatsonides tijdens het examenrijden in de STAR-rally-DAF55 (1970). In de rally van Wales ging het fout voor Tom Gatsonides. Met een noodruit en een paar rollen plakband ging men verder (1970).

 

Bert Dolk en Joost Klein in actie met de DAF 55 (1970).

 

Wim en Kees Luijbregts (1970).                         Laurant.

    

DAF, nummer 44, waarmee de Jong, Gatsonides en Luijbregts de negende plaats haalden in Marathon de la Route (1971).

 

DAF met het duo Luijbregts en Luijbregts in 1971.

 

Theo Koks reed ook een DAF voor het ZAV, 1971.

 

Laurant en Haxhe in de DAF 555 in de Targa Florio, 1971.

 

Targa Florio, 1971.                                                   Wim Luijbregts tijdens de Heuvelklim, 1971.

 

 

Laurent en Dyon in de rally van Marroko, 1971.

 

Hans Deen met de DAF toerwagen groep 2 tot 1150cc.

  

Luijbregts en van Traa (1972).                                                  Kees en Wim Luijbregts (1972).

 

DAF in de SLS. 

 

In een DAF-station kon je ook een rally rijden. STAR-baas Kees Hellinga en SaschaTamarinof reden ondanks een uitstapje naar een 4e plaats in de rally.(1973)

DAF met "Operatie Giraffe".

Vijf Nederlanders maken in 1970 met de DAF-station een rondrit door Afrika. Een reis van ongeveer 60.000 kilometer. De hele tocht kostte ongeveer 250.000 gulden en dit bedrag is grotendeels door sponsors opgebracht. Het doel van de tocht was om met een kleine personenauto door Afrika te rijden en een filmverslag te maken. Door deze tocht hebben de rijders Jim en Loek Vermeulen hun liefde voor Afrika opgedaan. In 2004 hebben Loek en Jim Vermeulen nog mee gereden met de Holland Africa Tour.  

 

 

De DAF's kregen het zwaar te verduren met 700kg bagage per wagen; teneten kisten, levensmiddelen, medicamenten, reservetanks, banden, zandmatten en reserveonderdelen. De 55 Combi's werden voor deze monsterrit uitgerust met o.a. beschermingsplaten voor de carter en transmissie, extra lampen, modder- en sneeuwbanden en speciale trekhaken. Jim Vermeulen is bij DAF Zwitserland op stage geweest om tijdens de rit reparaties te kunnen verrichten.

 

 

 

 

 

    

DAF Competition

De belangstelling van DAF voor de autosport daalde rond 1972 tot het nulpunt. Tot dan toe zat de autosportafdeling in een eigen loods midden op het fabrieksterrein. De snelle jongens verstoorde vaak de medewerkers van de ontwikkelingsafdeling met hun vragen. Aangezien DAF in diverse kampioenschappen mee deed werd besloten om in Valkenswaard de "Luijbregts DAF Competition" op te zetten. Daar werden alle rally- en race uitvoering vervaardigd. Ook de vierwielaangedreven rallycross DAF werd daar opgebouwd.

 

Het nieuwe onderkomen met de werkplaats.

 

De testbank, het magazijn was nog niet ingericht.

DAF in de rallycross.

 

 

Harold Neger wordt de kopman van het Brut Racing Team.

Het Randstad Hitachi Team reed ook met een DAF (1988).

Najaar 1970 werd het idee van een vierwielaangedreven DAF. Jan de Rooy had moeite om de snelle Coopers te volgen. Samen met de variomatic-expert van DAF, W.Hendriks, werd in nog geen vierweken een wonderlijke DAF gebouwd. De Gordinimotor verhuisde naar het interieur naast de bestuurder. De variomatic werd een slag gedraaid en naast de motor gemonteerd met aandrijfassen naar voor en achter, die de wielen via sperdifferentieels van BMW 2002 aandrijven. In het midden van de DAF met het stuur centraal zit Jan de Rooy boven op de variomatic. Een uitsparing in het dak geeft genoeg hoofdruimte.

 

De basis van het ontwerp en een beeld hoe compact het allemaal was. 

 

De DAF met het bultje voor de rallycross.  

 

Jan de Rooy en zijn DAF met vierwielaandrijving.

 

 

 

 

Astrid de Lijster de enige vrouw tussen al het geweld (1972).

  

Astrid Lijster met de voorwielen los.                        Met vier wielen los.

 

Vette DAF.

Beide teams van Hans Kok bestreden elkaar in dezelfde manche.

 

Ad van Brussel voor het team Nieuwe Revu.                   Hans Kok, 1974.

 

Hans Kok, 1973.                                                                1970.

  

Op twee wielen of los van de grond.

 

Abbenes in de DAF, 1969.

 

Van Brussel met de DAF, gesponsord door Nieuwe Revu (1975).

 

Rallycross, 1975.                                                                              Jan de Rooy in 1974.

 

Ook in het buitenland was het blazen met de DAF.

 

Knipsel en foto uit de poster van het blad Daffiche, juni 1972.                 T-shirt DAF Racing Team (1972).

 

Baars/Baars weer eerste in de ELE (1972).                                Driessen/Haanen in de Hessenrally (1972).  

 

De motor en de variomatic van de DAF Marathon (1969).

 

Doorsnede van de DAF.                                                          Marathon de la Route in 1969.

 

Marathon de la Route in 1969.                                                                                Dolk/Klein in de Tulpenrally 1970.

 

DAF 44 Rally.                                            1973.

 

Dafjes in de Tulpenrally 1970.                                             DAF555 (1971).

 

Team Gulf-Star, van der Pol en van der Horst in 1975.

 

DAF 555 op rij.

 

 

 

DAF groep 2 in de racerij.

 

Han Tjan kampioen in de DAF, 1972.

 

De DAF van Han Tjan tijdens een Autovisie-test, 1972.

 

Wim Luijbrechts met de DAF op het vliegveld Woensdrecht, 1972.

 

Freek Plasmeijer op kop bij de start.                                          Speets in Puch achter de DAF aan.

  

Harrie Geeris en zijn DAF.

 

Gulf Star Team.                                                                   1974. 

      

DAF-variomatic in een sportscar.

 

De gerestaureerde DAF555 in Naarden, 2009. 

DAF V8.

DAF met een 5000cc Oldsmobile-motor en March F2 ophangingen. Tony Hazelwood was in 1973 de berijder. 

 

DAF met een V8-motor, 1973. 

 

Alan Minshaw, 1975.

 

Alan Minshaw, 1975.                                                                          Tony Hazelwood  met de DAF-V8.

  

Tony Hazelwood  met de DAF-V8.       

 

 

Meer informatie op www.dafv8.com                                 

 

 

 

Foto's van de gerestaureerde DAF V8 van Tony Hazelwood. 
Voor meer informatie ga dan naar: www.lynxaelr1.co.uk

In 1965 zorgde DAF voor een verrassing door als eerste en enige variomatische racer te introduceren. Het was een Formule Junior met een Ford Cosworth motor. In het diepste geheim werd er getest op een vliegveld bij Eindhoven en later op het circuit van Zolder. In 1965 kreeg de pers hier lucht van. De eerste race was geen succes. In Monte Carlo eindigde Rob Slotemaker als zevende. De Alexis werd een Brabham en later een Tecno chassis. In 1967 behaalde Gijs van Lennep in Zweden de eerste overwinning met de DAF. Mike Beckwith deed dat op Brand Hatch in Engeland.

 

 

    

 

De DAF met de variomatische racer op het circuit van Zolder, 19-05-1965.

   

   

DAF Formule 3 met de nummers 16 en 17.                                 Rob Koch.

 

Jack Brabham tijdens een test met de DAF.                        Van Doorne sr en jr.         Slotemaker met Boudewijn.

 

Jack Brabham, 1967.                                                            Variomatic.

 

Gijs van Lennep in de DAF-F3.

    

1965.                                                                                  1966.

 

 

   

Gijs van Lennep met nummer 7.

    

Mike Beckwith, 1967.                                                     Gijs van Lennep, 1968.   

  

F3-Techno in Barcelona met Jackie Ickx op de voorgrond.

 

DAF Techno (1968).

 

De single van the Shoes voor Esso Mix, stop een tijger in je tank.

 

De AAS, de Stichting Amateur Autosport, wilde naast de officiële DAF-racewagen nog zes racewagens met een variomatic inzetten
Het HVB-chassis, constructeur Han van der Bleij, was uitgerust met een DAF-motor en de DAF-variomatic.

   

  

Jan de Rooy in de Formule 3.

 

Gijs van Lennep met de DAF F3 in Naarden, 2009.

 

Gijs van Lennep in de DAF Formule 3, 1967.